Google algoritmi od 2012. do danas

Nije tajna da Google redovno izbacuje algoritme koji bi trebali da pruže najtačnije, najrelevantnije i najpouzdanije odgovore na korisničke upite. Nemaju sva ažuriranja značajan uticaj na rezultate pretrage (SERP), ali neka od njih su u velikoj meri uticala na poredak veb sajtova.

Da biste razumeli koji algoritmi mogu da utiču na rangiranje i saobraćaj vašeg sajta (ili pojedinačne stranice), trebalo bi da znate funkcije i posledice koje te Google promene mogu da izazovu. Takođe bi trebalo da budete svesni i Google zahteva, kako biste izbegli stroge kazne i sankcije.

google-algoritmi

Google algoritmi su veoma jasno predstavjeni na sajtu Search Engine Land, što je ovde delom obuhvaćeno.

Ovo su algoritmi koji omogućavaju Googlu da preuzme kontrolu nad veb resursima u ukupnom digitalnom okruženju.

Panda – plagirani i generisani sadržaj

Pokrenut: 24.2.2011.

Ažuriranja: svakog meseca

Cilj: da potisne (degradira) stranice sa nekvalitetnim sadržajem. Google Panda algoritam otkriva stranice sa preuzetim sadržajem. On daje penale na veb stranice sa prevelikom količinom upita ključnih reči i neželjene pošte (spam).  Panda algoritam takođe degradira stranice i u sledećim slučajevima:

  • Plagijata
  • Dupliranog sadržaja na različitim stranicama istog vebsajta
  • Automatski generisanog sadržaja
  • Sadržaja spamovanog sa upitima ključnih reči
  • Nepoželjnog sadržaja generisanog od strane korisnika (npr. komentari)
  • Slabog sadržaja stranice (u poređenju sa reklamama)
  • Lošeg korisničkog iskustva

Kako da zaštite sajt od Panda algoritma?

  • Proverite originalnost sadržaja
  • Proverite duplikate
  • Proverite procenat ka odlaznim linkovima na stranici

Sa Panda algoritmom sajtovi u riskantnoj zoni imaju veće šanse da izgube svoju poziciju na Googlu. S druge strane, stranice koje su pretrpele penale svoju poziciju i saobraćaj mogu povratiti za kratko vreme.

Penguin – spam i manipulacija linkovima

Pokrenut: 24.4.2012.

Ažuriranja: 2012, 2013, 2014, 2016, trenutno funkcioniše u realnom vremenu

Cilj: da smanji veb lokacije sa spam profilima ili manipulacijom linkova

S obzirom da su linkovi odlučujući faktor u Google rangiranju, Penguin algoritam je kreiran da otrkrije i primeni sankcije na stranice sa neprirodnim (neorganskim) linkovima. Penguin otkriva iznajmljene linkove koji su bili glavna komponenta uspešne promocije sajta. Povećava šanse da sajt bude sankcionisan.

Penguin sankcije

Penguin daje penale veb izvorima sa sledećim linkovima:

  • Kupljenim linkovima
  • Linkovima ka stranicama lošeg kvaliteta
  • Linkovima sa stranica koje su kreirane isključivo da bi doprineli količini linkova
  • Neprirodnim vezama
  • Linkovima sa irelevantnih stranica
  • Kako da zaštite svoju stranicu?

Kako da zaštite sajt od Penguin algoritma?

  • Pratite promene na profilima linkova
  • Otarasite se loših linkova

Hummingbird – razumevanje namere korisnika

Pokrenut: 30.8.2014.

Ažuriranja:

Cilj: da korisnicima pruži što relevantnije rezultate pretraživanja na osnovu razumevanja njihovih namera.

Algoritam Hummingbird je uveo velike promene u interpretaciji korisničkih pretraživanja. Ključnim rečima je dato manje važnosti nego ranije. Google je poboljšao svoje razumevanje sinonima i podelio je sadržaj po temama. Sada je moguće dobiti rezultate pretraživanja koji nemaju korisnički upit, već samo njegove sinonime.

Kako da zaštite sajt od Hummingbird algoritma?

  • Načinite sadržaj teksta zanimljivim i različitim
  • Neka tekstovi budu čitljivi
  • U sadržaju dajte odgovore na korisnička pitanja

Pigeon – lokalne pretrage

Pokrenut: 24.7.2014.

Ažuriranja: decembar 2014.

Cilj: da poboljša lokalnu pretragu

Algoritam Pigeon utiče na pretragu gde je korisnička lokacija značajna. Rastojanje između korisnika i objekta koje se nudi kao rezultat je jedan od faktora rangiranja. Pigeon dozvoljava lokalnim preduzećima da dominiraju na stranici sa rezultatima pretrage i da dobiju veći promet.

Kako da zaštite sajt od Pigeon algoritma?

  • Registrujte se pomoću Google My Business
  • Navedite svoju veb adresu u direktorijima vašeg regiona
  • Uradite optimizaciju na strani i van nje

Mobile  (First) – prikaz na mobilnim telefonima

Pokrenut: 21.4.2015.

Ažuriranja: 26.3.2018.

Cilj: Algoritam „Mobile“ je pokrenut sa ciljem da stranice optimizovane za mobilne uređaje budu dostupnije korinsicima u rezultatima pretrage na mobilnim aparatima.

Iz Google-a su težili tome da postoji jedinstven indeks, za sve uređaje.  Konačno, nakon 3 godine su ozvaničili „Mobile-first index“, odnosno algoritam koji prilikom rangiranja sajtova najpre crawl-uje (skenira) prilaz na mobilnom uređaju. Objašnjenje je na zvaničnom Google blogu.

Mobile ažuriranje dozvoljava stranicama optimizovanim za telefone da se bolje rangiraju u rezultatima mobilnog pretraživanja, a utiče na desktop verziju pretrage. Mobile korisniku predlaže stranice pogodnije za pregled na mobilnim uređajima. Nema potrebe da zumirate i radite horizontalni skrol kako biste čitali tekst, niti da se mučite kako biste kliknuli na neki elemnat. Algoritam radi samo na određenim stranicama, a ne na celokupnom veb sajtu. Jedna stranica se može smatrati optimizovanim za mobilne uređaje i dobiti bolju poziciju. Druga stranica istog sajta može se smanjiti u SERP-u.

Kako da zaštite sajt od Mobile algoritma?

  • Vodite računa o odgovarajućem veb dizajnu
  • Uradite Mobile-Friendly test
  • Proverite brzinu učitavanja
  • Poboljšajte upotrebljivost vašeg veb sajta

RankBrain – razumevanje sadržaja i zahteva korisnika

Pokrenut: 26.10.2015.

Ažuriranja: Svakodnevno

Cilj: da korisnicima pruži najbolje rezultate na osnovu relevantnosti i mašinskog učenja. RankBrain je deo Hummingbird algoritma, sistem mašinskog učenja. Omogućava Google da bolje interpretira i razume značenje zahteva korisnika i pruži relevantnije rezultate u zavisnosti od konteksta. Algoritam određuje temu stranice i relevantnost sadržaja prema upitu korisnika. Po ponašanju posetilaca sistem mašinskog učenja saznaje da je sadržaj koristan, preduzima samoučenje i daje najkorisnije rezultate.

Rank Brain zona rizika

Vaš sajt je u zoni rizika ako imate:

  • Veb stranice koje nisu relevantne za upite korisnika
  • Loše korisničko iskustvo

Kako da zaštite sajt od RankBrain algoritma?

  • Načinite sadržaj zanimljivim i korisnim
  • U tekstovima dajte odgovore na korisnička pitanja
  • Obezbedite interaktivne elemente na vašoj veb lokaciji.

Possum – lokalne pretrage

Pokrenut: 1.9.2016.

Ažuriranja:

Cilj: da pruži relevantnije lokalne rezultate pretrage, na osnovu lokacije korisnika.

Algoritam Possum kao najvažniji faktor rangiranja rezultata uzima korisničku lokaciju. Što je vaše poslovanje bliže lokaciji korisnika, to je verovatnije da će se prikazati u SERP-u. Possum filtrira pridružene organizacije koje imaju iste brojeve telefona ili adrese. On daje bolje rangiranje kompanijama koje se nalaze izvan fizičkih gradskih granica. Ranije takve kompanije nisu bile prikazivane u lokalnim rezultatima pretrage i na mapama, kada se unese ime grada.

Kako da zaštite sajt od Possum algoritma?

  • Detaljno navedite svoju adresu u Google My Business i na vašoj veb stranici
  • Navedite prepoznatljive orijentire ako ih ima
  • Dodajte ključne reči specifične za lokaciju

Maccabees (Fred) – sadržaj niskog kvaliteta

Pokrenut: 3.8.2017.

Ažuriranja:

Cilj: da isfiltrira stranice lošeg kvaliteta koje profitiraju od reklama i linkova ka drugim veb sajtovima.

Fred daje penale veb sajtovima koji krše Google pravila za vebmastere. Sajtovi sa niskokvalitetnim sadržajem, višestruko optimizovanim ključnim rečima, velikim brojem oglasa ili izlaznim linkovima Fred degradira u rangiranju.

Fred daje penale u sledećim slučajevima

  • Baner oglasi, pop-upovi i prokobrojne druge vrste reklama
  • Članci napisani za pretraživače sa ciljem da generišu saobraćaj
  • Previše izlaznih linkova

Kako da zaštite sajt od Fred algoritma?

  • Nemojte monetizovati svoj veb sajt oglašavanjem
  • Nemojte davati SEO tekstove za robote
  • Pružite odgovarajući i koristan sadržaj

EAT  (Medic) – Stručnost, autoritet, poverenje

Pokrenut: 21.7.2017.

Ažuriranja:

Cilj: Da prikaže rezultate koji se najbliže podudaraju sa namerama korisnika o tome šta traže.

Na ovaj način, Google insistira na smernicama za kvalitet, koje su sa ovim apdejtom prvi put ažurirane nakon 2012. godine.

Medic je nadimak koji je dobio od Berija Švarca (Barry Schwartz)

Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness

Kako da zaštite sajt od EAT algoritma?

  • Koristite samo relevantne izvore
  • Obezbedite korisnicima korine i pregledne informacije
  • Izbegavajte „preoptimizaciju“

 

 

Your Money or Your Life (YMYL)

 

Zaključak

Znanje o principima funkcionisanja Google algoritama i ažuriranja će vam pomoći da promovišete svoje poslovanje na globalnom i lokalnom nivou.

Ako vaš veb sajt izgubi saobraćaj i poziciju, a ne možete da odredite koji je algoritam to izazvao i šta dalje, pošaljite upit.